THE BELL

Есть те, кто прочитали эту новость раньше вас.
Подпишитесь, чтобы получать статьи свежими.
Email
Имя
Фамилия
Как вы хотите читать The Bell
Без спама

Икона Божией Матери «Достойно есть » находится на горнем месте алтаря соборного храма Карейской обители на Афоне.

В один из воскресных дней, живший неподалеку от Кареи старец ушел в обитель на всенощное бдение. В келлии остался послушник. При наступлении ночи постучался неизвестный инок. Во время всенощной, когда нужно было петь «Честнейшую Херувим…», оба встали перед иконой Божией Матери, называвшейся Милующая, и гость заметил, что у них сначала поют «Достойно есть…»

Во время пения этой неслыханной песни икона Богоматери сияла небесным светом, а послушник плакал от умиления. По его просьбе эта дивная песнь, за неимением бумаги, была записана на камне, размягчившемся, как воск, под рукой чудного певца.

Назвав себя Гавриилом, странник стал невидим. Икона Божией Матери, перед которой впервые была воспета песнь «Достойно есть», была перенесена в соборный храм Успения Пресвятой Богородицы Кареи (административного центра Афона).

Плита, с начертанной на ней Архангелом Гавриилом песнью, была перенесена в Константинополь во время патриаршества святителя Николая Хрисоверга († 995, память 16 декабря). Многочисленные списки с иконы «Достойно есть» («Милующая») свято чтутся в русских храмах.

В Галерной гавани Петербурга в честь Милующей Богоматери был воздвигнут пятикупольный храм, в котором поставили присланную с Афона благодатную икону «Милующая».

О чудесном происхождении архангельской песни «ДОСТОЙНО ЕСТЬ…»

В X веке между иноческими хижинами недалеко от Кареи (Афон) стояла келья с маленьким храмом Успения Богоматери. В ней жил старец с послушником. Свою уединенную келью монахи оставляли редко и только по особенной необходимости.

Случилось, что старец отправился однажды на воскресное всенощное бдение в Протатский храм Успения Пресвятой Богородицы; ученик же его остался стеречь келью, получив от старца наказ совершить службу дома. При наступлении ночи он услышал стук в дверь и, отворив, увидел незнакомого благолепного инока, которого принял почтительно и приветливо. Когда наступило время всенощной службы, они оба начали молитвенные песнопения.

Достойно есть, яко воистину…

Когда пришло время величать Пресвятую Богородицу, оба встали пред Ее иконою и начали петь: «Честнейшую Херувим и славнейшую Серафим…» По окончании молитвы гость сказал: «У нас не так величают Божию Матерь. Мы поем прежде: «Достойно есть яко воистину блажити Тя Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную, и Матерь Бога нашего» – и после этой уже песни прибавляем: Честнейшую херувим…»

Молодой монах умилился до слез, внимая звукам чистого ангельского голоса и не слыханному им ранее песнопению, и стал просить гостя написать его, чтоб и он научился таким же образом величать Богородицу. Но в келье не оказалось ни чернил, ни бумаги.

Тогда гость сказал: «Так я напишу тебе для памяти эту песнь вот на этом камне, а ты заучи ее, и сам так пой, и всех христиан научи, чтобы так славословили Пресвятую Богородицу». Камень, как воск, умягчался под рукою дивного гостя. Начертав на нём эту песнь, он подал его послушнику и, назвав себя Гавриилом, мгновенно стал невидим.

Всю ночь провел послушник в славословии пред иконою Богородицы и к утру пел эту Божественную песню наизусть. Старец, возвратясь из Кареи, застал его поющим новую чудную песнь. Послушник показал ему каменную плиту и рассказал всё, как было. Старец объявил о том собору святогорцев, и все, едиными устами и единым сердцем, прославили Господа и Матерь Божию и воспели новую песнь. С тех пор Церковь воспевает архангельскую песнь «Достойно есть», а икону, пред которою она была воспета Архангелом, перенесли в Протатский собор торжественным крестным ходом.

Мужской хор. Оптина Пустынь. Достойно есть — Aksion Estin

ИКОНЕ БОЖИЕЙ МАТЕРИ “ДОСТОЙНО ЕСТЬ”
Тропарь, глас 4

Отцев все Афонское множество, / соберитеся, верно празднующе, / днесь радующеся и светло восклицающе вси в веселии, / Божия бо Мати ныне от Ангела преславно воспевается. / Темже, яко Богородицу, присно Сию славим.

Иной тропарь, глас 4

Притецем, вернии, со дерзновением / к Милующей Царице Богородице / и умиленно воззовем к Ней: / низпосли на ны милости Твоя богатыя: / Церковь нашу сохрани, / люди во благоденствии соблюди, / землю нашу избави от всякаго обстояния, / мир даруй мирови / и спасение душам нашим.

Кондак, глас 4

Празднует днесь весь Афон, / яко песнь прият от Ангела чудно / Тебе, Чистей Богоматери, Юже вся тварь чтит, славящи.

Иной кондак, глас 8

Архангельский глас вопием Ти, Всецарице: / достойно есть, яко воистинну, / блажити Тя, Богородицу, / Присноблаженную и Пренепорочную / и Матерь Бога нашего.

Вконтакте


Божия Матерь «Достойно есть» («Милующая»).
Икона из ризницы Троице-Сергиевой лавры


Икона Божией Матери «Достойно есть» находится на горнем месте алтаря соборного храма Карейской обители на Афоне. Время ее явления определяется 980 годом, прославления – 1864 годом.

В один из воскресных дней живший неподалеку от Кареи старец ушел в обитель на всенощное бдение. В келлии остался послушник. При наступлении ночи к нему постучался неизвестный инок. Во время всенощной, когда нужно было петь «Честнейшую Херувим...», оба встали перед иконой Божией Матери, называвшейся «Милующей», и гость заметил, что у них сначала поют «Достойно есть, яко воистинну, блажити Тя Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего...». Во время пения этой неслыханной доселе песни икона Богоматери сияла небесным светом, а послушник плакал от умиления. По его просьбе эта дивная песнь, за неимением бумаги, была записана на камне, размягчившемся как воск под рукой чудного певца. Назвав себя Гавриилом, странник стал невидим. Икона Божией Матери, перед которой впервые была воспета песнь «Достойно есть», была перенесена в соборный храм Успения Пресвятой Богородицы Кареи (административного центра Афона). Плита с начертанной на ней Архангелом Гавриилом песнью была перенесена в Константинополь во время патриаршества святителя Николая Хрисоверга († 995, память 16 декабря). В Галерной гавани Петербурга в честь Милующей Богоматери был воздвигнут пятикупольный храм, в котором поставили присланную с Афона благодатную икону «Милующая».

Многочисленные списки с иконы «Достойно есть» («Милующая») свято почитаются в русских храмах.


Икона «Достойно есть» из Трапезного храма Троице-Сергиевой лавры

Есть такая икона и в Троице-Сергиевой лавре (на фото). Дореволюционный список чудотворной иконы Божией Матери «Достойно есть», или «Милующая», написанной на Горе Афон в Русском Пантелеимоновом монастыре, находится в Трапезном храме во имя преподобного Сергия Радонежского в центральном приделе с правой стороны у правого клироса.

Эту икону еще до революции привез с Афона насельник Лавры о. Аристоклий. И она сразу стала почитаться верующими как чудотворная, потому что люди получали помощь перед ней по своим молитвам. Господь хранил эту святыню и во время революции, и в Гражданскую войну и после – в годы репрессий она всегда оставалась в монастыре. Когда богоборческие власти закрыли Лавру, по благословению старцев Свято-Троицкой Сергиевой Лавры о. Аристоклий передал на хранение эту икону своим духовным чадам монахине Евфросинии (Богословской, 1892-1974) и инокине Пелагее, проживающим в городе Сергиев Посад, ул. Кирова, д. 47.

Все время до своего возвращения в Лавру икона «Достойно есть» находилась в этом доме. И не просто находилась, она утешала, исцеляла, вразумляла, научала. Все, кто молился перед этой иконой в эти годы, чувствовали ее благодать, каждому она давала по силам. А помолиться в этот дом приходили многие, особенно, когда тайно служилась литургия. Открыто службы стали проводиться в 1946 году. Когда открыли Лавру, в доме матушек стало что-то вроде подворья Лавры. Приезжали многие батюшки, семинаристы из Москвы. Тогда еще академия и семинария находились в Москве. Лавра медленно возвращалась к духовной жизни. Передавали ее Церкви частями. В Трапезном храме находился Дом Культуры, с его возвращением монастырю власти тянули особенно долго. А когда, наконец, отдали, то оказалось, что зданию требуется серьезный ремонт. На то, чтобы возвратить ему первозданный вид, ушли долгие годы. К тому времени ни монахини Евфросинии, ни инокини Пелагеи уже не было в живых. И родственники монахини Евфросинии прот. Владимир и Валентина Недосекины вернули эту икону в Трапезный храм, где она находится и доныне.

Тропарь Божией Матери пред иконой Ее "Достойно есть" ("Милующая"), глас 4

O тцев все Афонское множество,/ соберитеся, верно празднующе,/ днесь радующеся и светло восклицающе вси в веселии,/ Божия бо Мати ныне от Ангела преславно воспевается./ Темже, яко Богородицу, присно Сию славим.

Кондак Божией Матери пред иконой Ее "Достойно есть" ("Милующая"), глас 4

П разднует днесь весь Афон,/ яко песнь прият от Ангела чудно/ Тебе, Чистей Богоматери,/ Юже вся тварь чтит, славящи.

Молитва Пресвятой Богородице в честь иконы Ее «Достойно есть»

О пресвятая и премилостивая Владычице Богородице! Припадающе к святей иконе Твоей, смиренно молимся Тебе: вонми гласу моления нашего, виждь скорби, виждь беды наша и, яко любвеобильная Мати, потщися на помощь нам безпомощным, умоли Сына Твоего и Бога нашего, да не погубит нас за беззакония наша, но явит нам человеколюбно Свою милость. Испроси нам, Владычице, у благости Его телесное здравие и душевное спасение, и мирное житие, земли плодоносие, воздуха благорастворение, и благословение свыше на вся благая дела и начинания наша, православному воинству нашему на вся враги победу и одоление. И якоже древле призрела еси милостиво на смиренное славословие послушника афонскаго, воспевавшего Тя пред пречистою иконою Твоею, и послала еси к нему Ангела научити его пети песнь небесную, еюже славословят Тя Ангели, тако и ныне приими наше усердное молитвословие, Тебе приносимое. О Царице всепетая! Простри ко Господу богоноснеи Твои руце, имиже Богомладенца Иисуса Христа носила еси, и умоли Его избавити нас от всякаго зла. Яви, Владычице, Твою милость к нам: болящия исцели, скорбящия утеши, бедствующим помози и сподоби нас благочестно житие сие земное совершити, христианскую непостыдную кончину получити и Небесное Царствие наследити Матерним ходатайством Твоим к рождшемуся от Тебе Христу Богу нашему, Емуже со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом подобает всякая слава, честь и поклонение ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

ВЕЛИЧАНИЕ

Величаем Тя, / Пресвятая Дево / Богоизбранная Отроковице / и чтим образ Твой святый, / имже точиши исцеления // всем с верою притекающим.

ИСТОРИЯ ОБРАЗА

Как явствует из самого ее названия, история этой иконы связана с православным песнопением «Достойно есть». В X столетии в пещере неподалеку от Кареи подвизались некий старец-священноинок с послушником. Однажды под воскресенье, 11 июня 982 года, старец отправился в монастырь на всенощное бдение, послушник же остался дома. Поздно ночью в келью постучался неизвестный инок. Послушник этому не удивился — обителей на Афоне много, многие отшельники живут и в горах, порою спускаясь к своим собратьям. Поклонился послушник незнакомцу, дал испить воды с дороги, предложил отдохнуть в келье.

Вместе с гостем они стали петь псалмы и молитвы. Однако во время пения слов «Честнейшую Херувим» таинственный гость неожиданно заметил, что в их местах эту песнь поют по-иному, добавляя перед «Честнейшую» слова «Достойно есть, яко воистину блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную, и Матерь Бога нашего». И когда инок начал петь эти слова, то икона Божией Матери «Милующая», стоявшая в келье, внезапно воссияла таинственным светом, а послушник ощутил вдруг особую радость и зарыдал от умиления. Он попросил гостя записать дивные слова, и тот начертал их перстом на каменной плите, умягчившейся под его рукой словно воск.

После этого гость, назвавший себя смиренным Гавриилом, сделался невидимым, а икона еще некоторое время продолжала излучать чудесный свет. Потрясенный, послушник дождался старца, поведал ему о таинственном незнакомце и показал каменную плиту со словами молитвы. Духовно опытный старец сразу же понял, что приходил в келию Архангел Гавриил, посланный на землю, дабы возвестить христианам дивную песнь во имя Божией Матери — еще одну в чреде тех, что люди узнавали от ангелов («Слава в Вышних Богу», «Свят, Свят, Свят Господь Саваоф», Трисвятое «Святый Божий, Святый Крепкий, Святый Бессмертный, помилуй нас»).

С тех пор ангельская песнь «Достойно есть…» поется во время каждой Божественной литургии по всему миру — везде, где есть хотя бы один православный престол или живет хотя бы один православный христианин.

По иконографии образ Божией Матери представляет собою поясное изображение Пречистой, на правой Ее руке восседает прильнувший к Ней Младенец со свитком в руке. Празднование этой чудотворной совершается 11 июня по христианскому летоисчислению — в тот самый день, когда посетил афонских иноков небесный гость.

ТРОПАРЬ, глас 4-й

Притецем, вернии, со дерзновением / к Милующей Царице Богородице / и умиленно воззовем к Ней: / низпосли на ны милости Твоя богатыя: / град сей избави от всякаго обстояния, / мир даруй мирови // и спасение душам нашим.

АКАФИСТ БОЖИЕЙ МАТЕРИ ПЕРЕД ИКОНОЙ «ДОСТОЙНО ЕСТЬ» («МИЛУЮЩАЯ»)

Кондак 1

Избранней Богом от человеческаго рода послужити воплощению предвечнаго Слова, преблагословенней Деве Богородице, достойно воспеваемой от Ангел на Небеси, мы грешнии на земли дерзаем приносити хвалебное пение; еже милостиво от нас приемши, всемилующая Царице Богородице, от всяких бед нас спаси и вечных мук свободи, да зовем Ти: Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Икос 1

Архангел Гавриил с небесе послан бысть от Тебе, Богородице, к смиренному послушнику горы Афонския, в пустынней келии воспевавшему Ти хвалебныя песни пред святою Твоею иконою, да научит его пети песнь небесную, еюже славословят Тя Ангели в Сионе горнем. Темже и мы дольнии, воспоминая таковое Твое о людех благопромышление, со благодарением вопием Ти сице: Радуйся, достойно восхваляемая от Архангел и Ангел; Радуйся, ублажаемая от всех небесных сил. Радуйся, Присноблаженная и Пренепорочная; Радуйся, Матерь Бога нашего. Радуйся, Честнейшая Херувим; Радуйся, Славнейшая без сравнения Серафим. Радуйся, без истления Бога Слова рождшая; Радуйся, воистину сущая Богородице. Радуйся, величаемая на Небеси и на земли; Радуйся, воспеваемая горними и дольними. Радуйся, едина благословенная в женах; Радуйся, израстившая нам плод живота. Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 2

Видев послушник пустынный днвнаго пришельца, в келию его пришедшаго и песнь пресладкую Тебе, Владычице, воспевшаго, не уразуме в нем Ангела быти, но зело усладися пением его небесным и проси, да напишет ему словеса поемыя песни: егда же узре, яко под перстом его каменная доска умягчися, и пишемая словеса на ней углубишася яко на песце, позна в сем чудесное действо и возопи к рождшемуся от Тебе Богу Слову: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом богоозаренным новую песнь открывая, рече Архангел и ослушнику, яко тако воспевают Тя, Богородице, Ангелов лицы в обителех горних, и повеле ему, да возвестит человеком словеса песни небесныя и научит их ангелоподобно пети Тебе: Радуйся, благодатная Марие; Радуйся, яко Господь с Тобою. Радуйся, благословенная в женах; Радуйся, неискусобрачная Родительнице Бога Слова. Радуйся, непорочное селение Духа Святаго; Радуйся, зачатие несказанное явившая. Радуйся, рождество нетленное показавшая; Радуйся, Матерью и Девою пребывшая. Радуйся, во обою непорочно и свято себе сохраньшая; Радуйся, Ангелов чистотою Твоею превозшедшая. Радуйся, горних умов не престающее удивление; Радуйся, человеческаго рода возвышение. Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 3

Силою Божиею Гавриил Архангел твердый камень в мягкий воск претвори и на нем перстом своим написа словеса песни хвалебныя Тебе, Богородице, да вси познают великое чудо и несомненно уверуют, яко тако воистину воспевают Тя горе силы небесные, имже подражающе, и мы поем величия Твоя, Дево, и в радости духовней вопием прославльшему Тя Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея простоту душевную и непорочное сердце, послушник смиренный сподобися ангельския беседы и лицезрения чиноначальника горних сил, мы же, лукавством и злобою потемненнии, со трепетом взирающе на святую икону Твою, Владычице, молим Ти ся прилежно, обрати ны от злоб наших и научи нас во смирении и кротости духа глаголати Тебе: Радуйся, гору Афонскую освятившая Твоим благодатным присутствием; Радуйся, холмы и дебри ея исполнившая славою Твоих чудес. Радуйся, ангельскаго явления сподобльшая пустынножительство афонское; Радуйся, обители иноческия в нем умножившая во спасение душ человеческих. Радуйся, и всем в посте и молитве пребывающим обещавшая Твое заступление; Радуйся, от треволнения моря житейскаго спасающая кающихся. Радуйся, благодать Сына Твоего и Бога низводящая на места, Тебе посвящаемыя; Радуйся, рай мысленный показавшая Храмы Божии. Радуйся, пристанище небурное содевающая в онех ищущим спасения; Радуйся, всем потребным ко благочестию нас снабдевающая. Радуйся, жительствующим богоугодно Подательнице благ временных и вечных; Радуйся, Ходатаице нам Царствия Небеснаго. Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 4

Буря недоумения смути старца инока, егда услыша песнь новую и чудну из уст своего ученика и узре доску каменну, яко воск, начертание приимшу: егда же уведа о посещении дивнаго посетителя, Гавриилом нарекшагося, уразуме, яко той сей есть, иже древле благовести Тебе, Дево, безсеменное зачатие Бога Слова. Темже величая величия Твоя, Царице горних и дольних, воспеваше радостно Ангелов и человеков Творцу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше о посещении Архангелове иноцы горы Афонския, стекахуся видети доску, на нейже преестественно начертана быша письмена песни небесныя, и воспеваху Тя благоговейно пред святою иконою Твоею, Владычице, пред неюже воспе Тя Архангел. Приими убо и наша приносимыя Тебе молитвы с пением таковым: Радуйся, яко о Тебе радуется ангельский собор; Радуйся, яко о Тебе торжествует человеческий род. Радуйся, на руку Твоею носившая Носящаго всяческая; Радуйся, вместившая во чреве Твоем невместимаго всем миром. Радуйся, Создателю Твоему плоть заимодавшая; Радуйся, Краснейшаго паче всех сынов человеческих рождшая. Радуйся, млеком питавшая Питающаго всяческая; Радуйся, попечение имевшая о Сыне Твоем, Сущем Промыслителе всея твари. Радуйся, похвало девства; радуйся, матерей славо. Радуйся, в рождестве девство сохраньшая; Радуйся, рождество с девством сочетавшая. Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 5

Боговидец Моисей иногда на каменных скрижалех Закон Божий, начертанный перстом Божиим, получи, иноцы же горы Афонския песнь небесную во славу Богоматере, на доске каменней начертанную, от Архангела прияша и, сим наученнии ангельское славословие Тебе приносити, воспеша тако благоволившему о них Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше начальницы горы Афонския чудо велие в явлении Архангелове и песни новей, доску с начертанными от Ангела письмены препроводиша к царю и патриарху Царяграда, во уверение истины преславнаго сего чудесе; тии же радостно прияша ю, яко залог благоволения Божия во всей Церкви православней, узакониша воспевати песнь ангельскую в похвалу Тебе, Богородице, и взываху Ти во умилении сице: Радуйся, преукрашенная лепотами всех добродетелей Дево; Радуйся, Невесто неневестная. Радуйся, возрастившая цвет неувядаемый, Христа; Радуйся, раю словесный, древо жизни нам прозябшая. Радуйся, сене небесная, от зноя страстей нас сохраняющая; Радуйся, покрове миру, ширший облака. Радуйся, древо благосеннолиственное, прохладу спасительную верным подающее; Радуйся, источниче воды живыя, от неяже пияй ктому не умирает. Радуйся, Судии праведнаго моление; Радуйся, грехов наших прощение. Радуйся, во славе небесней одесную Бога пребывающая; Радуйся, земнородных милосердием Твоим не оставляющая. Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 6

Проповедует Святая Церковь величие чудес Твоих, Марие Богородице, и светло красуется, воспевая Ти песнь ангельскую, от небес на землю принесенную чиноначальником горних сил Гавриилом; с нимже помолися, Госпоже Пречистая, к Сыну Твоему и Богу, да незыблему во благочестии сохранит Церковь Свою и посрамит вся востания еретическая и раскольническая, нас же, чад Тя, сподобит неосужденно воспевати Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсияла еси многими лучами чудес, о милостивая Богомати, чрез святую икону Твою, Владычице, и сими не точию гору Афонскую, но и множайшая места озарила еси, да научимся звати Тебе: Радуйся, радосте наша, услаждающая скорбныя сердца, к Тебе отверстыя; Радуйся, благая Заступнице, на помощь к нам ускоряющая. Радуйся, залог спасительный нам в иконе Твоей даровавшая; Радуйся, Афонскую гору и многия страны ею прославльшая. Радуйся, Надеждо наша известная; Радуйся, упование наше непостыдное. Радуйся, скорбей наших разрешение; Радуйся, печалей наших утоление. Радуйся, веры православныя утверждение; Радуйся, неверия и зловерия посрамление. Радуйся, любве Божественныя явление; Радуйся, чудес преславных совершение; Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 7

Хотящим жати спасение милостивая Покровительница и Помощница являешися, Мати Божия, и присно ходатайствуеши за них к Сыну Твоему и Богу, аще бо кто и падает в некое согрешение, немощию плоти обложен, обаче Тобою возстание получает во спасение, яко всем хощеши спастися и в разум истины приити воспевающим Христу Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Ново небо и нова земля уготованы от Сына Твоего и Бога любящим Его, Госпоже Всеблагая, к нимже стяжахом Тя Путеводительницу изрядну. Темже молим Тя, не попусти нас погибнути в дебрех греховных, но приведи нас стезею правою в страну света и радости вечныя, да Тебе вопием хвалебно: Радуйся, Сиона горняго первейшее украшение; Радуйся, обителей дольних присноготовое заступление. Радуйся, земле благая, клас спасительный миру израстившая; Радуйся, ниво неоранная, оплодотворенная Духом Святым. Радуйся, огнь Божества во чрево Твое приемшая; Радуйся, глад падшаго человечества хлебом жизни утолившая. Радуйся, Престоле Царя Славы; Радуйся, палато преукрашенная Вседержителя. Радуйся, храме одушевленный Триипостаснаго Бога; Радуйся, двере Господня, еюже Сын Божий пройде к нам. Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 8

Странное явление Архангела, на горе Афонстей иногда бывшее, смотрение бысть божественное, имже прославися всепетое имя Твое, Марие Богородице, и вси вернии научишася ангелоподобно воспевати Тя, Херувимов Честнейшую и Серафимов Славнейшую Матерь Бога нашего, о Нейже радуется всякая тварь, и род человеческий благодарно взывает ко Господу: Аллилуиа.

Икос 8

Все упование наше на Тя возлагаем, Мати Божия, и в скорбех наших к святей иконе Твоей усердно притекаем, чающе от нея утешение благодатное получити. Помози убо нам, Владычице, с терпением и благодарением всякия скорби переносити и вместо ропота малодушнаго благоумиленно взывати Тебе: Радуйся, всех скорбящих Радосте; Радуйся, всех печальных Утешение. Радуйся, труждающихся и обремененных сладкий Покое; Радуйся, болезнующих и огорченных живительная Отрадо. Радуйся, в час скорбных недоумений мысль благую на сердце полагающая; Радуйся, во дни уныния надеждою вечных благ воодушевляющая. Радуйся, искушаемым руку помощи простирающая; Радуйся, гнев Божий от глав наших отводящая. Радуйся, мирное устроение обуреваемым напастьми подающая; Радуйся, во благих желания наша дивно исполняющая. Радуйся, терпеливых страдальцев дарами благодатными увенчавающая; Радуйся, всех благоподвизающихся блаженства райскаго сподобляющая. Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 9

Вси Ангели небеснии немолчными похвалами Тя ублажают, Царице и Владычице всея твари, мы же земнии и перстнии кую похвалу достойную принесем Ти, Все петая; обаче надеющеся на милосердие Твое неисчетное, любовию к Тебе понуждаеми, поем чудеса Твоя, проповедуем благодеяния Твоя, славословим имя Твое и, усердно припадая ко святей иконе Твоей, рабски вопием изображенному на ней вкупе с Тобою Богомладенцу Христу: Аллилуиа.

Икос 9

Витий риторския глаголы недовольны к пению чудес Твоих, Богородице, обаче благая сущи, веру нашу вместо риторскаго благословесия милостиво приими, веси бо и любовь нашу, еюже сердца наша к Тебе исполнены. Темже благоутробно услыши нехитростныя наша песни, имиже дерзаем благохвалити Тя сице: Радуйся, сопрестольное Отцу Слово в ложеснах Твоих вместившая; Радуйся, Свет незаходимый росшая. Радуйся, жизнь вечную миру даровавшая рождеством Твоим; Радуйся, Превечнаго, яко Младенца, на руку Твоею носившая. Радуйся, граде одушевленный Всецаря; Радуйся, скиние освященная живаго Бога. Радуйся, нижняя сочетавшая с вышними; Радуйся, Миротворице, Божественнаго мира преисполненная. Радуйся, добрых виновная; радуйся, злых пременение. Радуйся, оружие на враги всекрепкое; Радуйся, щите верных несокрушимый. Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 10

Спасительное прибежище от сует мира прелестнаго явися жребий Твой земный, святая воистину гора Афонская, Богородице Дево, ознаменованная многими Твоими чудесы. Но и на всяком месте с любовию призывающих Тя услыши и заступи. Сына же Твоего умоляти не престай, Всеблагая, да не отступна пребывает благодать Его от мест, идеже в собрании верных поется Ему хвалебная песнь: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси девственником, Преблагословенная Дево, и столп крепок от лица вражия всем подвижником благочестия: Тебе бо дадеся велия сила темныя адския силы побеждати и от искушений их душепагубных человеки избавляти, наипаче же тех, иже целомудренно и свято на земли пребывают. Сего ради девства и целомудрия рачители согласно Тебе зовут: Радуйся, чистотою сияющая паче солнца; Радуйся, девства начало и освящение. Радуйся, крине, облагоухавший падшее человечество; Радуйся, во смирении Твоем осененная благоволением Всевышняго. Радуйся, верная рабо Господня; Радуйся, яко Тя блажат вси роди. Радуйся, яко сотвори Ти величие сильный; Радуйся, яко соцарствуеши с Сыном Твоим во славе вечней. Радуйся, Ходатаице Божия к людем благоволения; Радуйся, грешных к Богу дерзновение окриляющая. Радуйся, неистощимый источниче милостей и щедрот; Радуйся, преисполненная сострадания к страждущим. Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 11

Пение наше, аще было бы и тьмочисленное, не довлело бы к достойному прославлению милостей Твоих, Преблагословенная Мати Божия, яже непрестанно изливаеши роду нашему; обаче да не неблагодарни явимся пред Тобою, по силе нашей похвальная восписуем Ти с верою и любовию и, воспоминая неисчетная чудотворения Твоя, вопием верховному Творцу чудес Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательными лучами чудес икона Твоя, о Всемилостивая Владычице, на святей горе Афонстей и повсюду немерцаемо сияет и весь мир православный благодатно просвещает. Сего ради грядут к ней от лет древних на поклонение православных собори, умиленно воспевая пред нею благохваления Ти таковая: Радуйся, Царя Христа миру явившая; Радуйся, на иконе Твоей вкупе с Ним изображенная. Радуйся, клеще таинственная, Исаиею провиденная; Радуйся, купино неопалимая, боговидцем Моисеем предзримая. Радуйся, руно орошенное Гедеона; Радуйся, чаще приосененная, Аввакумом воспетая. Радуйся, двере затворенная, Иезекиилю показанная; Радуйся, горо несекомая, Даниилу явленная. Радуйся, многообразно от пророк предвозвещенная; Радуйся, пророческих речений сбытие явившая. Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 12

Благодати причастная Твоя икона, Богородице Дево, яко сокровище драгоценное, Церкви Христовой от Тебе подадеся, в ней бо обещалася еси с нами быти до скончания века, рекши о первонаписанней Твоей иконе: с нею благодать Моя и сила. Веруем, Всепетая, яко не оскудеет глагол Твой сей, и яко во иконе Твоей святей на всяцем месте и зде с нами пребываеши, идеже верно поется Сыну Твоему и Богу хвалебная песнь: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще чудеса Твоя, Богородице, припадаем усердно ко святей иконе Твоей, лобызаем ю с сердечною любовию, и яко присно сущей с нами, молим Ти ся: воззри на ны милосердием Твоим, Мати Божия, и якоже Тя зрим ныне на иконе изображенную, тако сподоби нас узрети Тя в час грозный смертный, от руки диаволи нас исхищающую и в Царствие Христово приводящую ны державною десницею Твоею, да Тебе благодарственно взываем: Радуйся, по Бозе первое наше прибежище и покрове; Радуйся, матернею любовию Твоею весь мир христианский объемлющая. Радуйся, во святом житии верныя утверждающая; Радуйся, благую христианскую кончину им подающая. Радуйся, от власти лютаго миродержца уповающия на Тя избавляющая; Радуйся, на мытарствах воздушных заступающая славящих Тя. Радуйся, врата райская нам отверзающая; Радуйся, Царствие Небесное любящим Тя ходатайствующая. Радуйся, во славе небесней приседящая Сыну Твоему и Богу; Радуйся, во общение Славы Его и чтущия Тя вводящая. Радуйся, телес наших здравие; Радуйся, душ наших спасение. Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 13

О Всепетая Мати, рождшая святых Святейшее Слово, от Ангел воспеваемая на Небеси и от человек славимая на земли! Приими милостиво сие малое моление наше и даруй душевное спасение и телесное здравие всем, верно чтущим Тя и поющим Богу: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1.)

МОЛИТВА

О Пресвятая и Премилостивая Владычице Богородице! Припадая к святей иконе Твоей, смиренно молимся Тебе, вонми гласу моления нашего, виждь скорби, виждь беды наша и, яко любвеобильная Мати, потщися на помощь нам безпомощным, умоли Сына Твоего и Бога нашего: да не погубит нас за беззакония наша, но явит нам человеколюбие свою милость. Испроси нам, Владычице, у благости Его телесное здравие и душевное спасение, и мирное житие, земли плодоносие, воздуха благорастворение, и благословение свыше на вся благая дела и начинания наша... И якоже древле призрела еси милостиво на смиренное славословие послушника Афонскаго, воспевавшего Тя пред пречистою иконою Твоею и послала еси к нему Ангела научити его пети песнь небесную, еюже славословят Тя Ангели; тако и ныне приими наше усердное молитвословие, Тебе приносимое. О Царице Всепетая! Простри ко Господу богоносныя Твоя руце, имиже Богомладенца Иисуса Христа носила еси, и умоли Его избавити нас от всякаго зла. Яви, Владычице, Твою милость к нам: болящия исцели, скорбящия утеши, бедствующим помози и сподоби нас благочестно житие сие земное совершити, христианскую непостыдную кончину получити и Небесное Царствие наследити матерним ходатайством Твоим к Рождшемуся от Тебе Христу Богу нашему, Емуже со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом подобает всякая слава, честь и поклонение ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Чудотворная икона Божией Матери «Достойно есть» находится в столице Афона Карее на горнем месте алтаря соборной церкви.

Явилась она приблизительно в 980 году, а прославлена в 1864 году. Особо эта икона почитается благодаря такому случаю.

Поблизости от Афонской Карейской обители в конце Х века жил один старец-отшельник со своим послушником. Как-то раз старец отправился к всенощному бдению в церковь, а послушник остался в келье вычитывать молитвенное правило. Когда наступила ночь, он услышал стук в дверь. Открыв её, юноша увидел пред собою незнакомого монаха, попросившего разрешения войти. Послушник его впустил, и они начали вместе совершать молитвенные песнопения.

Так текла своим порядком их ночная служба, пока не пришло время величать Божию Матерь. Став пред Её иконою «Достойно есть Милующая», послушник стал петь общепринятую молитву: «Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим…», но гость остановил его и произнёс: «У нас не так величают Божию Матерь» – и запел иное начало: «Достойно есть, яко воистину, блажити Тя Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную, и Матерь Бога нашего». А потом уже к сему добавил «Честнейшую Херувим…»

Инок повелел послушнику всегда петь в этом месте богослужения только что услышанное песнопение в честь Богородицы. Не рассчитывая, что он запомнит столь дивные слова услышанной им молитвы, послушник попросил гостя их написать. Но в келье не нашлось ни чернил, ни бумаги, и тогда незнакомец начертал слова молитвы пальцем на камне, который внезапно стал мягким словно воск. Затем инок вдруг исчез, и послушник лишь и успел спросить у пришельца его имя, на что тот ответил: «Гавриил».

Когда старец вернулся из церкви, он был поражён, услышав от послушника слова новой молитвы. Выслушав же его рассказ о дивном госте и увидев начертанные чудесным образом письмена песни, старец постиг, что явившийся небожитель – это Архангел Гавриил.

Молва о чудесном посещении Архангела Гавриила стремительно распространилась по Афону и дошла до Константинополя. Афонские иноки отослали в столицу каменную плиту с начертанною на ней песнью Богородице как доказательство истинности передаваемого ими известия. С тех пор молитва «Достойно есть» стала неотделимой частью православных богослужений. А икона Божией Матери «Милующая» вместе со своим прежним названием стала именоваться и «Достойно есть».




Храм Протата в Карее. Афон.



Фото И. Суворова

В России сохранилась старинная церковь иконы Божией Матери «Достойно есть» в селе Порез Кировской обл. , называемая также по одному из престолов Богородицкой. Эта обширная кирпичная церковь в формах русско-византийского стиля, сооружённая в 1859-1878. Четырёхстолпный пятикупольный храм с трапезной и четырёхъярусной колокольней с луковичным куполом. Закрыта в конце 1930-х годов. В 1997 г. возвращена верующим, ремонтируется.
Адрес: Кировская обл., Унинский р-н, с. Порез.

Есть и современные церкви. Это


Фото О. Щёлоков

Церковь иконы Божией Матери «Достойно есть» , построенная в 1999-2001 годах в пос. им. Воровского Владимирской области .
Адрес: Владимирская обл., Судогодский р-н, пос. Воровского.



Фото А. Александров

Церковь иконы Божией Матери «Достойно есть» Успенского Свято-Георгиевского монастыря , возведенная в 2002-03 годах.
Адрес: республика Башкортостан, Благовещенский р-н, п/о с. Уса-Степановка, монастырь.



THE BELL

Есть те, кто прочитали эту новость раньше вас.
Подпишитесь, чтобы получать статьи свежими.
Email
Имя
Фамилия
Как вы хотите читать The Bell
Без спама